Loading
3 grudnia 2015

Przełomowe reklamy w historii

Kampanie reklamoweComments are off for this post.

You Are Here:Przełomowe reklamy w historii

Reklama jest dźwignią handlu – powiedzenie, które mimo upływu lat nie zmienia swojego wydźwięku, zmieniają się jednak formy reklamy, o ile początkowo prym wiodła reklama prasowa i plakaty, później radio przejęło rynek marketingu, następnie zaś telewizja i internet, a współcześnie należy dołożyć jeszcze branżę telefonów komórkowych. Od zawsze istniały natomiast firmy, które kreowały trendy w świecie reklamy. Oto przegląd przełomowych reklam, które zmieniły obraz reklamy.


Wujek Sam, czyli najlepiej zapamiętany plakat reklamowy

Nie ma chyba człowieka na świecie, który nie kojarzyłby Wujka Sama, postaci ubranej w amerykańskie barwy narodowe, z palcem wskazującym wprost na patrzącego. Plakat, który podczas pierwszej wojny światowej miał zachęcać amerykanów do wstępowania w szeregi armii amerykańskiej. Powtórnie wykorzystany podczas II wojny światowej, a później wielokrotnie odwoływały się do niego liczne spoty reklamowe nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.


Najlepszy slogan świata


W czasach Wielkiego Kryzysu firma De Beers zajmująca się wydobyciem diamentów, miała ogromne problemy tracąc klientów, ze względu na nieciekawą sytuacje na rynku inwestycyjnym. Wówczas zatrudniono agencję reklamową, która opracowała slogan towarzyszący De Beers od 1948 r.: „Diamenty są wieczne”. Hasło reklamowe stało się również tytułem jednego z filmów o przygodach Jamesa Bonda. Slogan ten został uznany za najlepsze hasło reklamowe XX wieku.


Marlboro Man, czyli filtry nie tylko dla kobiet


Darrell Hugh Winfield, "twarz Marlboro" (materiały promocyjne)
Darrell Hugh Winfield, „twarz Marlboro” (materiały promocyjne)

Marka Marlboro powstała w 1924 r., gdy w latach 50. starano się przekonać mężczyzn, że papierosy z filtrem nie są wyłącznie domeną kobiet – stworzono postać Marlboro Man, męskiego, silnego, kowboja. Pomysł podsunął wywiad z amerykańskim ranczerem opublikowany w tym czasie w magazynie „Life”. Początkowo role kowbojów odgrywali modele, jednak firma wciąż nie czuła się usatysfakcjonowana ich wizerunkiem, nie byli w tym autentyczni. Dlatego człowiek, który aż do 1999r., był symbolem marki Darrella Winfielda – to prawdziwy kowboj, który pracował na ranczu. Marlboro ma jednak obecnie duży problem ze swoimi kowbojami, bowiem pięciu aktorów, którzy swojej twarzy użyczyli Marlboro Manowi, zmarło na choroby, które mogą wynikać z nadużycia papierosów, a to jak wiadomo nie najlepsza reklama dla producenta tychże.


Najdroższa reklama wszechczasów

33 miliony dolarów – tyle kosztowała najdroższa reklama świata, kto zapłacił tyle za reklamę. Jest to spot telewizyjny, który powstał w 2004 roku, wyreżyserował ją Baz Lurhrmann, a postacią pierwszoplanową była Nicole Kidman. Reklama, która budowała poczucie luksus i nostalgii, reklama Chanel No.5.

Pisząc o przełomowych reklamach można wspomnieć jeszcze nieśmiertelne ciężarówki Coca – Coli , szokujące reklamy United Colore of Benneton, na których ksiądz całował zakonnicę, a Angela Merkel – Nicolas Sarkozy’ego, w zasadzie istnieje wiele reklam, które warte są uwagi, choćby dlatego, że dzięki nim zapamiętaliśmy firmę, jej slogan czy logo. Nie sposób opisać wszystkich, natomiast warto na koniec zastanowić się nad przyszłością reklamy.


źródło: hatalska.com
źródło: hatalska.com

Branża marketingowa stara się być zawsze na bieżąco i wykorzystywać do maksimum nowoczesne technologie. Dlatego też nikogo nie dziwi szerokie zastosowanie Facebooka, Instagrama i kodów QR. W tej branży zasada jest prosta – musisz być krok przed wszystkimi.


Z takiego założenia wyszli Japończycy, którzy wybierają się ze swoją reklamą na…Księżyc! Producent napoju dla sportowców Pocari Sweat, chce umieścić na Srebrnym Globie swój produkt, który ma zostać tak zmodyfikowany, aby wytrzymać w kosmosie 30 lat. Jeśli rzeczywiście plan producenta napojów z Kraju Kwitnącej Wiśni się ziszczą, będzie to pierwsze prywatne lądowanie na Księżycu. Według zapowiedzi kapsuła z napojem ma zostać wystrzelona na tego naturalnego satelitę Ziemi pod koniec 2016 r. Czyżby miałaby to być kolejna pozycja na liście przełomowych reklam?

About the author:

Top