Loading
27 kwietnia 2018

Czy wypada prosić klienta o wystawienie referencji?

Bez kategoriiNo Comments

You Are Here:Czy wypada prosić klienta o wystawienie referencji?

Obsługując klientów, należy dbać o jakość tak jak inmagine.pl . Ważne, aby zarówno wykonywana usługa, jak i poziom konwersacji z klientem był na wysokim poziomie. Z reguły warto opierać się na banalnym, aczkolwiek znamiennym motto – zadowolony klient, to zadowolony usługodawca. Dlaczego? Chociażby dlatego, że oprócz satysfakcji z właściwie wykonanej usługi, jako właściciel biura projektowego zyskuje się możliwość uzyskania cennych referencji. I tutaj pojawia się pytanie – w jaki sposób poprosić klienta o wystawienie referencji i czy w ogóle wypada to zrobić?

Referencje to nic innego, jak subiektywna opinia kontrahenta, na temat naszej firmy / produktów lub usług, które oferujemy. Mogą dotyczyć wielu aspektów naszej działalności – opisywać obsługę klienta, czas wykonywanej usługi, kulturę, zachowanie, a nawet wygląd biura. Takie referencje nie zawsze muszą być pozytywne – zdarzają się także negatywne lub obojętne / neutralne. Zadaniem przedsiębiorcy, jest dążenie do tego, by referencje klientów były pozytywne. Poza tym dobrze będzie, jeżeli w samej treści opinii zostanie zawarte to, co ma znaczenie dla marki – w tym miejscu doskonale byłoby, gdyby klient opisał jaki problem udało mu się rozwiązać albo które z usług firmy przyczyniły się do jego zadowolenia. W ten sposób referencje stają się wiarygodne i rzeczowe.

76543_imnjh_9982(59)

Oczywiście, że wypada o nie prosić, przecież to nic takiego a gdy nie będą przychylne jest to sygnał, że coś należy zmienić i z czymś się zmierzyć.

Chcąc uzyskać referencje, nie można siedzieć z założonymi rękami i czekać aż klient sam przybiegnie z opinią. Koniecznie ważne jest się jemu przypomnieć. Najlepiej, jeśli po zakończeniu współpracy otrzyma się maila od zadowolonego klienta. Wtedy najłatwiejszym sposobem na poproszenie o opinię, będzie przesłanie wiadomości z prośbą o możliwość zacytowania słów klienta np. na stronie internetowej. Jeśli klient nie przysłał maila z podziękowaniem za współpracę, to spróbujmy sami wyjść z inicjatywą.

76543_imnjh_9982(58)

Jakie mogą być przykładowe pytania do klienta? O co zapytać, by otrzymać referencje? Proponujemy nie zadawać zbyt wielu pytań – 3 lub 4 powinny wystarczyć. Jeśli przeszło się ze swoim klientem na ty, to oczywiście formułujemy pytania w drugiej osobie. W innym przypadku użyjmy zwrotów – Pan / Pani.

  • Dlaczego wybrałeś akurat moją usługę?

  • Co zmieniło się w twoim domu po mojej aranżacji wnętrza?

  • Czy mógłbyś wskazać, jaka część pracy ze mną/ z moją firmą była dla Ciebie najprzyjemniejsza / najefektywniejsza?

  • Jeśli ktoś z Twoich znajomych / przyjaciół myślałby o współpracy ze mną, to co byś im powiedział?

 

Dodatkowo do takiego maila można dołączyć prośbę o przesłanie zdjęcia po skończonej pracy, czy innych danych, które chcielibyśmy dodać do referencji. Przypomnijmy także klientowi, by dołączył do swojej opinii zgodę na publikację wizerunku i referencji.

 

About the author:

Dodaj komentarz

Top